بزرگ‌ترین عدد اول جهان کشف شد

بزرگ‌ترین عدد اول در طول تاریخ با بیش از 17 میلیون رقم کشف شد، این رقم رکورد بزرگترین عدد اولی که در سال 2008 با بیش از 12 میلیون رقم کشف شده‌بود را شکست.

بر اساس گزارش لایو‌ساینس، این عدد، دو به توان 57 میلیون و 885 هزار و 161 منهای یک است که توسط کریس کوپر،‌ ریاضیدان دانشگاه میسوری مرکزی به عنوان یکی از داوطلبان شبکه عظیمی از داوطلبانی که در جستجوی اعداد اول هستند، کشف شده‌است. این شبکه شباهت زیادی به شبکه SETI دارد که در آن داوطلبان برای کشف حیات بیگانه اطلاعات رادیو‌تلسکوپ‌ها را دانلود کرده و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

این شبکه با نام GIMPS نزدیک به 360 هزار پردازشگر را برای انجام 150 تریلیون محاسبه در ثانیه در اختیار دارد و این سومین عدد اول بزرگی است که کوپر موفق به کشف آن شده‌است.

این عدد جدید چهل و هشتمین نمونه از گروه اعداد اول کمیاب است که به اعداد مرسن شهرت دارند،‌اعدادی که در شکل عدد دو به توان عددی اول، منهای عدد یک ( Mn=2^n-1 ) هستند. این اعداد اولین بار توسط کشیشی فرانسوی به نام مارین مرسن در‌حدود 350 سال پیش کشف شدند.

پس از کشف بزرگترین عدد اول جهان، این عدد توسط چند محقق دیگر با استفاده از رایانه‌هایی متفاوت بررسی و تایید شد. این کشف جایزه‌ای سه هزار دلاری را برای کریس کوپر،‌کاشف آن، به ارمغان خواهد آورد. 

 

منبع: همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد