جزوه آموزشی نطریه اعداد
کارگاه آموزشی گروه ریاضی متوسطه شهرستان مهاباد با عنوان چالش ها و بدفهمی های تدریس احتمال
کتاب “جبر” هانگرفورد
قاعده کلی در سرتاسر این کتاب ارائه مواردی است که باید تاحد امکان، کلی ارائه شوند و بهخوبی آموزش داده شوند.
بنابراین این کتاب بجای اختصار بر وضوح ارائه تاکید دارد و شامل تمرینات تشریحی بسیار متعددی میباشد.
برای دانلود آن می توانید اینجا را کلیک کنید.
پسورد فایل: www.booktolearn.com
کتاب “حساب دیفرانسیل و انتگرال” آپوستل
در این کتاب، انتگرالگیری قبل از مشتقگیری انجام شده است که برگرفته از مدرنترین متون میباشد اما از لحاظ تاریخی نیز صحیح است و بهترین روش برای ایجاد ارتباط صحیح میان انتگرال و مشتق میباشد. اثبات تمام قضایای مهم ارائه شده است و قبل از آن مباحث شهودی و هندسی، به طور کلی مطرح شده اند. ویرایش دوم کتاب، برهانهای با ارزش متوسط را معرفی میکند و کاربردهای آنها را بیان میکند. برای دانلود کتاب اینجا را کلیک کنید.
برنامه عملیاتی گروه ریاضی متوسطه شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 93-92
کتاب کار آمار و مدل سازی
دانلود کتاب آشنایی با نرم افزارهای مفید ریاضی
dl.parsbook.org/server3/uploads/narmafzar-riazi.zip
ایران و ژاپن ، داشته ها و نداشته ها
ژاپني ها همان کلاس اول دبستان، اتمام حجت مي کنند با بچه هايشان،آنان را مي ترسانند، درس اول هم جغرافيا است؛ نقشه ژاپن را مي گذارند جلوي بچه ها و مي گويند:
ببينيد اين ژاپن کوچولوي ماست، ببينيد! ژاپن ما نفت ندارد، گاز ندارد، معدن ندارد، زمينش محدود است و جمعيتش زياد...
...و ليست «نداشته ها» را به بچه ها گوشزد مي کنند، خيلي خودماني بچه هايشان را مي ترسانند...
در ژاپن نظام آموزشي فهرست مشاغل مورد نياز جامعه را از همان اول کار، به «بچه ها»گوشزد مي کند، حتي حجم موضوعات درسي کتاب هاي درسي در ژاپن، يک سوم اروپا است، چون ژاپني ها معتقدند «عمق» بهتر از «وسعت» است!
حالا اين را مقايسه کنيد با کتاب هاي درسي و حتي رسانه هاي ما - از هر جناح و طيف، مخالف وموافق - که از همان اول مدام در گوش بچه ها مي خوانند: «اي ايران،اي مرز پرگهر،سنگ کوهت در و گوهر است» و...
در دبستان هم، اولين درس ما
تاريخ است، نه براي عبرت، بلکه شرح «افتخارات گذشته»، اگر گربه جغرافيايي
را هم بگذارند جلوي بچه ها، باغرور مي گويند:
« بچه ها ببينيد! ايران
همه چيز دارد! ايران نفت دارد، گاز دارد، جنگل دارد، دريا دارد و...» نتيجه
اش مي شود احساس «داشتن» و «غناي کامل» وايجاد تلفيقي از تنبلي اجتماعي و
حتي طلب کاري که به اشتباه به آن مي گوييم «غرور ملي». با اين وصف، کودکان و
جوانان و مديران و نسل جديد ما بايد براي چه «چيزي» تلاش کنند؟ اين مي شود
که بچه هاي ما فکر و ذکرشان، مي شود دکترشدن، مهندس شدن و خلبان شدن، يعني
شغل هاي رويايي و به شدت مادي – که نفع و رفاه «شخص» در آن حرف اول و آخر
را مي زند، نه نياز کشور- مي دوني؟
به نقل از http://amm-i.blogfa.com
هفت سین ریاضی
خلاصه درس ریاضی پایه و ریاضی عمومی تجربی
ضمن آرزوی موفقیت برای دانش آموزان پیش دانشگاهی خلاصه مباحث ریاضی پیش انسانی و تچربی را از طریق لینک های زیر می توانند دریافت نمایند.
فنون موفقيت براي كنكور
شیوه های مطالعه
براي موفقيت در فراگيري درس ها سه عامل لازم است :
۱- هوش يا استعداد تحصيلي
۲- علاقه مندي به درس
۳- شيوه هاي ماهرانه مطالعه
اما در اين ميان عامل سوم «شيوه هاي ماهرانه مطالعه» شايد مهمترين عامل موفقيت باشد .
شما ممکن است به روشهايي عادت کرده باشيد که براي مطالعه مضر باشند ، البته آن عادتها را يک شبه کسب نکرده ايد و ناچار در يک شب هم نمي توانيد عادتهاي مفيد را جانشين آنها سازيد . ايجاد هر شگرد نياز به «وقت» و «کوشش مداوم» دارد. در ايجاد عادت تازه با تمام نيرو و اشتياق اقدام کنيد اگر قرار است ساعتي را براي مرور کردن درسي صرف کنيد ، هيچگونه قول و قراري ، که با وقت اين کار برخورد داشته باشد ، نگذاريد. موکول کردن مرور درس به وقت ديگر و صبر کردن تا هفته بعد اشتياقي را که در حين تصميم به تشکيل عادت جديد داشته ايد فرو مي نشاند . هدف از ذکر فنون زير اين است که به شما کمک کند تا مطالعة خود را بهبود بخشيد.
1- محيط مناسبي براي مطالعه تدارک ببينيد : براي اين منظور اطاقي را انتخاب کنيد که هر روز و در صورت امکان در ساعات معيني از روز در اختيار شما باشد ، زيرا استفاده از يک مکان ثابت و محيط آشناي يک اطاق مشخص ، سبب «آمادگي ذهني» براي تمرکز حواس در حين مطالعه مي شود . اطاقي را انتخاب کنيد در آن صداي عبور و مرور و ساير صداها موجبات حواس پرتي حداقل باشد و در آن جريان هواي تازه برقرار باشد اطاقي که اکسيژن کافي ندارد ، استعداد و کفايت جسمي و روحي را کاهش
مي دهد. براي اطاق مطالعه نور مناسب در نظر بگيريد . نوري که سبب خستگي سريع چشم شود ، مناسب نيست
2- ميز و صندلي مناسب از لوازم اساسي مطالعه است .بهترين وضعيت براي درس خواندن نشستن پشت ميز مطالعه مي باشد و بدترين وضعيت حالت درازکش است ، چرا که در اين وضعيت سريع حالت خواب آلودگي و چرت زدن به فرد دست داده و بازده مطالعه کاهش مي يابد . در طرز نشستن روي صندلي بايد مراقب بود که خم کردن سر و تن عادت نشود . ارتفاع ميز بايد چنان باشد که بتوانيد به راحتي و بدون قوز کردن ، پشت آن بنشينيد و در ضمن کف پاهايتان روي زمين باشد وسعت سطح ميز بايد به اندازه کافي باشد تا بتوان کليه وسايل و کتابهاي مربوط به يک موضوع را در روي آن گستراند . آنچه را که براي مطالعه لازم نيست از روي ميز دور کنيد اگر قرار است با شخص ديگري در يک اطاق مطالعه کنيد ، ميزها را طوري قرار دهيد که به هنگام مطالعه پشتتان به يکديگر باشد . و هنگام بحث باهم مقابل هم بنشينيد .
فضاي اطراف و ديوارها بايد به گونه اي باشد که شما را به مطالعه تشويق کند نه اينکه باعث حواس پرتي و برهم خوردن تمرکز شما شود. عکسها و نوشته هاي روي ديوارها مي تواند بدقت انتخاب شود تا به اين هدف برسيم .
اگر فکر مي کنيد با صداي راديو ويا ضبط مطالعه را بهتر مي فهميد و از خواب آلودگي شما جلوگيري به عمل مي آورد بدانيد که اين فقط تلقيني بي مورد و يک عادت نادرست است . توجه داشته باشيد که اگر به بهترين حالتها عادت کنيد موفقيت شما بيشتر خواهد شد .
3- حتي الامکان ساعت معيني از روز را براي مطالعه يک درس بخصوص تعيين کنيد . عادت انديشيدن يک موضوع در هر روز و در ساعت معين سبب آمادگي ذهني در آن ساعت مي شود ، و آمادگي ذهني باعث تمرکز حواس مي گردد.
4- سعي کنيد در محيطي کاملاً آرام به مطالعه مشغول شويد . بايد تا حد امکان از تداخل در امر يادگيري بکاهيد وقتي راديو و يا تلوزيون روشن باشد نمي توانيد با موفقيت مطالعه کنيد . اگر برنامه اي است که حتماً بايد ببينيد يا بشنويد سعي کنيد در آن زمان درس نخوانيد چرا که دريک زمان واحد نمي توان به بيش از يک موضوع توجه کرد .
5- بلافاصله بعد از صرف غذاي سنگين از مطالعة جدي اجتناب کنيد . صرف غذا بخصوص غذاهاي سنگين و پرحجم موجب فعاليت بيشتر دستگاه گوارش بدن شده و به همين دليل حجم خون بيشتر به اين قسمت از بدن گسيل خواهد شد و چون ميزان حجم خون نيز در بدن محدود است ، به همين دليل است که پس از خوردن غذا احتياج به استراحت و خواب را در خود احساس ميکنيد . براين اساس مغز انسان نيز در اين مواقع نسبت به اوقات ديگر خون کمتري دريافت مي کند و آمادگي کمتري به کار فکري خواهد داشت.
۶- به محض حضور در مکان مطالعه ،فقط به کار مطالعه بپردازيد . براي شروع به کار وسواس به خرج ندهيد فوراً شروع کنيد هر فکر مزاحمي که به مغزتان رسيد با قاطعيت آن را دور کرده و اجازه ندهيد تا پايان ساعت مطالعه باز گردد . به خود بقبولانيد که آدم با اراده اي هستيد ، اول مطالعه و بعد .........
7- وقت را بايد غنيمت شمرد . حداکثر استفاده را از وقت کنيد براي اين منظور بايد هر شاگردي به نظم و ترتيب عادت کند و براي مطالعه به طور روزانه يا هفتگي برنامه مرتبي داشته باشد يکي از عاقلانه ترين و در عين حال مشکل ترين قوانين مطالعه ، طراحي برنامة منظم و بکارگرفتن آن است . مشکل بودن اين کار از اين نظر است که علاوه بر وسوسه ها و مزاحمت هاي گوناگون اغلب وقفه ها و فاصله هاي ناخواسته نيز ايجاد مي گردد با وجود اين ، اگر واقعاً علاقه به خوب تحصيل کردن و مطالعه درست داريد با
برنامه ريزي مطالعه کنيد .
8- ضمن مطالعه «يادداشت» برداريد. و براي يادداشت برداشتن طرحي داشته باشيد . انديشه ها و مفاهيم را براساس اهميت آنها مرتب کنيد مفاهيم اصلي را ابتدا بياوريد و سپس جزئيات مربوط به آن را جلوي آن يادداشت کنيد . مختصر و مفيد ، يعني تنها نکات اصلي را بنويسيد .
9- به اندازه کافي وقت صرف مطالعه کنيد . قاعده کلي اين است که در قبال هر يک ساعت درس کلاسي دو ساعت مطالعه و حل تمرين لازم است . مثلاً اگر درسي مستلزم سه ساعت حضور در کلاس است بايد لااقل هفته اي شش ساعت نيز صرف مطالعة آن درس شود .
۱۰- سعي کنيد يک پيش آگاهي در مورد دروس داشته باشيد . و خلاصه وار به صورت کلي و اجمالي يک روخواني از مبحث جديد را داشته باشيد و به فصلهايي که قرار است تدريس شود يک نظر اجمالي داشته و اطلاعات جزئي را بدست آوريد . اين راه باعث مي شود مطلبي که در کلاس درس بيان مي گردد در ذهن شما معني و مفهوم بيشتري يابد .
11- پيشنهاد مي شود براي مطالعه دروس حفظي از روش «بررسي و زمينه يابي» استفاده کنيد که شامل مراحل زير است :
بررسي : به عنوانهاي يک فصل براي دستيابي به نکات اصلي نگاه کنيد و اگر خلاصه نهايي وجود دارد آن را بخوانيد .
سؤال : نخستين عنوانها را به صورت سؤال در آوريد سعي کنيد درسي را که مطالعه مي کنيد با ديد چگونگي «طرح سؤال» از آن مطالعه کنيد .
خواندن : براي جواب دادن به سؤال مطالب لازم را مطالعه کنيد .
از برخواني : به مطالب نگاه کنيد و به سؤال پاسخ دهيد بهتر است عبارات کليدي را ياد داشت کنيد .
12- مطالب حفظي را پيش خود تکرار کنيد . اين تکرار و از برخواني نشان مي دهد که در کجا احتياج بيشتري به مطالعه هست د رهنگام از بر گفتن واژه هاي کتاب طوطي وار تکرار نکنيد ، ابتدا مطالب را بفهميد زيرا اگر مطالب را فهميده باشيد به راحتي مي توانيد با جملات خود مقصود را بيان کنيد . اگر ديديد هنگام شرح دادن مطالب نمي توانيد از عبارات کتاب يا مثال هايي که معلم زده است خارج شويد معلوم مي شود که آن موضوع را خوب نفهميده ايد و بايد وقت بيشتري صرف مطالعه آن کنيد .
13- عادت کنيد هر مطلبي را با حضور ذهن و تمرکز فرا گيريد . تمرکز به قدري مهم است که بدون تقويت آن مطالعه شما کاملاً بيهوده و بي نتيجه خواهد بود بنابراين آن را سر سري نگريد و سعي کنيد حتماً آن را در خود ايجاد کنيد و قوت بخشيد . اما اين که در زمان مطالعه مدام در اين فکر باشيد که تمرکز خود را از دست ندهيد بيشتر سبب سردرگم شدن خواهد شد . وجود يک وضعيت جسمي و رواني مناسب نيز براي اين امر بسيار ضروري است . روشن است اگر شما خواب آلوده باشيدو يا از لحاظ رواني در وضعيت نامناسب بسر بريد قادر نخواهيد بود که در هنگام مطالعه تمرکز داشته باشيد .
14- در هنگام مطالعه زير کلمات کليدي و مهم خط بکشيد . و جملات مهم را با علامت (P) در حاشيه صفحه در کنار مطلب ، مشخص کنيد خط کشي و علامت گذاري تمامي مطلب مورد مطالعه به آن اهميت يکساني مي بخشد ، و نه تنها باعث يادگيري بيشتر نمي شود بلکه تمرکز حواس را نيز به هم مي زند .
15- صفحات درس را جلوي چشم خود تجسم کنيد . اين واقعيت به خوبي ثابت شده است که اگر صفحه يا صفحاتي از کتاب يا جزوه اي را چندين با بخوانيم نه تنها با موضوع آشنا مي شويم ، بلکه کلمات چاپ شده درکتاب را هم مي بينيم به عبارتي در جلوي چشم مجسم مي کنيم اين عادت را در خود پرورش دهيد خصوصاً در مورد منحني ها ، اشکال ، تصاوير و يا هر نوع شکلي که به عنوان کمک در درک و فهم بهتر مطلب از آنها استفاده شده است بنابراين سعي کنيد با ذهني هوشيار، دليل هاي مربوط به موضوع را بفهميد و صفحات درسي مربوط به آن را نيز در جلوي چشم خود تجسم کنيد .
16- تحقيقات نشان مي دهد حافظه ما 10% از چيزي که مي خوانيم 20% از چيزي که مي شنويم 30% از چيزي که مي بينيم 50% از چيزي که مي بينيم و مي شنويم 80% از چيزي که مي گوئيم 90% از چيزي که همزمان مي گوئيم و انجام مي دهيم و ثبت مي کند . به همين خاطر است که وقتي تمريني را خود انجام مي دهيم ( حل مي کنيم) و يا آزمايش را عملاً انجام مي دهيم بهتر به ذهنمان سپرده مي شود و دير تر فراموش مي کنيم . اين امر در دروسي مانند رياضي و فيزيک اهميت ويژه اي مي يابد . براي اين منظور لازم است در اين درس ها پس از مطالعه و تکرار مطالب خواندني اوليه به مرور مثالهاي حل شده معلم بپردازيم بعد خودمان آنها را حل کنيم و به حل مسائل مشابه که داراي جواب است بپردازيم و درستي جواب خود را بررسي کنيم پس از اطمينان يافتن در مورد کسب مهارت لازم د رآن مبحث به حل تست در زمان کوتاه بپردازيم .
۱۷- اگر در يادگيري مطالب درسي با مشکل روبرو هستيم بايدبه دنبال علت آن بگرديم . و بعد از شناسايي آن در جهت رفع آن اقدام لازم را انجام دهيم علت هاي عمده ضعف در يادگيري را مي توان در موارد زير خلاصه کرد :
نداشتن هدف در يادگيري : نداشتن هدف مشخص و روشن و قابل دسترسي ، علاقه و ميل به يادگيري را در شخص از بين مي برد
فقدان انگيزه کافي: فرآيند يادگيري به انگيزه ميل و رغبت کافي براي مطالعه دروس نيازمند است فقدان انگيزه کافي به هر دليل يک مانع جدي براي يادگيري مي باشد .
عدم توجه و دقت کافي : بسياري از کارشناسان تعليم و تربيت ، بي توجهي و بي دقتي را مهمترين علت ياد نگرفتن مي دانند و به طور کلي هرچه بيشتر به چيزي توجه کنيم بهتر آن را درک مي کنيم . بي توجهي يادگيرنده گاهي مربوط به عوامل دروني ( اضطراب ، خستگي ، گرسنگي ، درد، نگراني ، افسردگي ، تخيلات و .... است) و در بعضي مواقع هم مربوط به عوامل بروني (رويدادهاي محيط مطالعه در هنگام مطالعه در خانه و مدرسه ، صداي تلوزيون و ......) مي باشد .
نداشتن معلومات پايه براي يادگيري : اين امر بخصوص در مرور دروس رياضي ، فيزيک ، شيمي، و علوم حائز اهميت است . دانش آموزي که معلومات اوليه و پيش نياز را نمي داند ، بالتبع نمي تواند مطالب پيچيده تر که بر اساس آن معلومات پايه و اوليه است درک کند .
وجود مشکلات عاطفي و هيجاني : دانش آموزي که اعتماد به نفس ندارد و مي ترسد که مورد تمسخر همسالانش قرار گيرد و آرامش و شرايط مناسب عاطفي را براي يادگرفتن ندارد ، ترس از شکست ، نداشتن اعتماد به نفس ، ترس از تمسخر يا مورد تنبيه قرار گرفتن و اضطراب شديد از جمله مهمترين عوامل مؤثر در عقب ماندگي تحصيلي دانش آموزان است.
18- در هنگام مطالعه و پس از آن به کار خود و نتيجه آن اميدوار باشيد : و سعي کنيد روحيه خود را در بالاترين حدممکن و هميشه شارژ نگهداريد . از پيشرفت مطالعه خود لذت ببريد و انرژي مثبت ايجاد شده را در خود تقويت کنيد . به کمبودها و کاستي ها حساس باشيد و سعي کنيد آنها را در اسرع وقت از بين ببريد.
تغییر نام وبلاگ
پیک ریاضی
با توجه به جديدالتأليف بودن كتاب حسابان و به منظور سهولت آموزش اين كتاب، راهنماي تدريس فصول 4 و 5 را می توانید از لینک های زیر دریافت نمایید.
نرم افزار هندسی Geometry
متن کامل مقالات برگزیده همایش کشوری مجازی ریاضی 1
اعلام نتایج آزمون ورودی المپیادشهرستان مهاباد سوالات تستی
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
نام دبیرستان |
نمره از 70 |
1 |
مهران سلطانی |
شاهد |
46 |
2 |
سید کامیار افتخاری |
شاهد |
42 |
3 |
اوین محمدی |
بیان |
42 |
4 |
رامیار رزاقی |
شاهد |
40 |
5 |
مهناز تنوماشی |
فاطمیه |
38 |
6 |
دلنیا مختاری فر |
فاطمیه |
38 |
7 |
بهنام محمدیان |
امیرکبیر |
32 |
8 |
لادن صوفی |
کوثر |
30 |
9 |
مهران محمودیان |
شاهد |
28 |
10 |
سامان احمدی گل |
امام خمینی |
28 |
11 |
سینا قهرمانی |
شاهد |
28 |
12 |
امین سپهری |
شاهد |
28 |
13 |
سروش سلطانی |
شاهد |
26 |
14 |
نیما ایوبی |
شاهد |
26 |
15 |
محسن مصطفی پور |
شهدای محراب |
22 |
16 |
روژین فقه نبی |
بیان |
20 |
17 |
کامیار خضریان |
امیرکبیر |
20 |
18 |
شایان ایازی |
شاهد |
20 |
19 |
رضا قادری |
شاهد |
18 |
20 |
مدیا رسولی |
سما |
18 |
21 |
سیده سمیرا قریشی |
فاطمیه |
18 |
22 |
شراره عیسوی |
فاطمیه |
18 |
23 |
سارا خالدی |
کوثر |
18 |
24 |
کیانوش خانه |
امیرکبیر |
16 |
25 |
سیمین احمدیه |
فاطمیه |
16 |
26 |
فاطمه یوسفیان |
بیان |
16 |
27 |
محمد خالد عبدالهی |
امیرکبیر |
16 |
28 |
جواد خالندپور |
شریف زاده اگریقاش |
16 |
29 |
شهرام محمدامین پور |
امیرکبیر |
16 |
30 |
سرور فارابی |
حسن زاده |
16 |
31 |
سمیه مصطفی پور |
حسن زاده |
16 |
32 |
کلثوم نصرالهی |
فاطمیه |
16 |
33 |
دیمن خضری قوزلو |
شرف |
14 |
34 |
کامران جلیل پور |
امیرکبیر |
14 |
35 |
شیبا اسماعیل زاده |
بیان |
14 |
36 |
زهرا فهمی |
فاطمیه |
14 |
37 |
سهیلا فتح الله پور |
فاطمیه |
14 |
38 |
سوما فارابی |
حسن زاده |
14 |
39 |
مظهر فتحی |
امیرکبیر |
12 |
40 |
شیما ارکیان |
کوثر |
12 |
41 |
سیده پریسا نبوی |
فاطمیه |
10 |
پذیرش کارگاه آموزشی و نمایشگاه گروه ریاضی شهرستان مهاباد در کنفرانس آموزش ریاضی ساری
نمایشگاه پذیرفته شده به صورت مشترک از طرف آقای سلیمان آوری و خانم صبری اختری راد می باشد و کارگاه به صورت مشترک بین گروه ریاضی شهرستان مهاباد و گروه ریاضی کردستان می باشد
برنامه ریزی ماه آخر کنکور
براي يك دانش آموز كنكوري ،ماه خرداد از ارزش ويژه اي برخورداراست .اجراي برنامه ي زير دراين ماه ،چه براي كساني كه آمادگي خوبي دارند وچه براي افرادي كه خود را آماده نكرده اند بسيار مفيد است .به گونه اي شگفت انگيز درصد دروس را بالا خواهد برد .
قبل از اجرا لازم است شما سوالات كنكور سراسري 82الي 88 را تهيه كنيد براي دسترسي آسان به اين مهم ،كتاب "زرد كانون ويا كتاب سنجش آخر گاج" پيشنهاد مي شود.شيوه ي اجرا هم به اين طريق است كه شب فقط تست حل كنيد و روز دربخش هائي كه مشكل داريد مرور وبه رفع اشكالات بپردازيد.
لازم است چند روز بر اساس برنامه وپشت سرهم فقط يك موضوع درسي اختصاصي و عمومي را مرور كنيد اين روش دو مزيت دارد يكي اين كه قلق وادبيات سوالات درس مربوطه را به طوركلي درك مي كنيد و ديگري به اشكالات اساسي و نكات با ارزش آن پي خواهيد برد.
رشته ی تجربی
شب (حل تست سراسری وآزاد) |
نام دروس(زمان 8 صبح تاغروب ) |
ایام |
بررسی کلی دروس( ریاضی +معارف اسلامی ) |
بررسی کلی دروس( ریاضی +معارف اسلامی ) |
1/3/89 |
حل تست سال 82 ریاضی ومعارف |
بررسی کلی دروس( ریاضی +معارف اسلامی ) |
2/3/89 |
حل تست سال 83 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
3/3/89 |
حل تست سال 84 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
4/3/89 |
حل تست سال 85 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
5/3/89 |
حل تست سال 86 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
6/3/89 |
حل تست سال 87 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
7/3/89 |
حل تست سال 88 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
8/3/89 |
بررسی کلی دروس (شیمی وعربی ) |
بررسی کلی دروس (شیمی وعربی ) |
9/3/89 |
حل تست سال 82 شیمی وعربی |
بررسی کلی دروس (شیمی وعربی ) |
10/3/89 |
حل تست سال 83 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
11/3/89 |
حل تست سال 84 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
12/3/89 |
حل تست سال 85 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
13/3/89 |
حل تست سال 86 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
14/3/89 |
حل تست سال 87 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
15/3/89 |
حل تست سال 88 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
16/3/89 |
بررسی کلی دروس (فیزیک وادبیات فارسی ) |
بررسی کلی دروس (فیزیک وادبیات فارسی ) |
17/3/89 |
حل تست سال 82فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی کلی دروس (فیزیک وادبیات فارسی ) |
18/3/89 |
حل تست سال 83 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
19/3/89 |
حل تست سال 84 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
20/3/89 |
حل تست سال 85 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
21/3/89 |
حل تست سال 86 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
22/3/89 |
حل تست سال 87 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
23/3/89 |
حل تست سال 88 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
24/3/89 |
بررسی دروس (زیستو زبان انگلیسی ) |
بررسی دروس (زیست و زبان انگلیسی ) |
25/3/89 |
حل تست سال 82 زیست شناسی و زبان |
بررسی دروس (زیست شناسی و زبان ) |
26/3/89 |
حل تست سال 83 زیست شناسی و زبان |
بررسی اشکالات زیست شناسی و زبان |
27/3/89 |
حل تست سال 84 زیست شناسی و زبان |
بررسی اشکالات زیست شناسی و زبان |
28/3/89 |
حل تست سال 85 زیست شناسی و زبان |
بررسی اشکالات زیست شناسی و زبان |
29/3/89 |
حل تست سال 86 زیست شناسی و زبان |
بررسی اشکالات زیست شناسی و زبان |
30/3/89 |
حل تست سال 87 زیست شناسی و زبان |
بررسی اشکالات زیست شناسی و زبان |
31/3/89 |
حل تست سال 88 زیست شناسی و زبان |
بررسی اشکالات زیست شناسی و زبان |
1/4/89 |
جمع بندی و توکل به خدا –مطمئن باشید خداوند با شماست و از تلاش و زحمات خود نتیجه خواهید گرفت درصورت علاقه مندی درس زمین را در دو یا سه روز قبل یا بعد از برنامه ی پیشنهادی مطالعه کنید. |
دوم تا روز کنکور |
رشته ی ریاضی
شب (حل تست سراسری وآزاد) |
نام دروس(روز) |
ایام |
بررسی کلی دروس( ریاضی +معارف اسلامی ) |
بررسی کلی دروس( ریاضی +معارف اسلامی ) |
1/3/89 |
حل تست سال 82 ریاضی ومعارف |
بررسی کلی دروس( ریاضی +معارف اسلامی ) |
2/3/89 |
حل تست سال 83 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
3/3/89 |
حل تست سال 84 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
4/3/89 |
حل تست سال 85 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
5/3/89 |
حل تست سال 86 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
6/3/89 |
حل تست سال 87 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
7/3/89 |
حل تست سال 88 ریاضی ومعارف |
بررسی اشکالات ریاضی و معارف |
8/3/89 |
بررسی کلی دروس (شیمی وعربی ) |
بررسی کلی دروس (شیمی وعربی ) |
9/3/89 |
حل تست سال 82 شیمی وعربی |
بررسی کلی دروس (شیمی وعربی ) |
10/3/89 |
حل تست سال 83 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
11/3/89 |
حل تست سال 84 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
12/3/89 |
حل تست سال 85 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
13/3/89 |
حل تست سال 86 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
14/3/89 |
حل تست سال 87 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
15/3/89 |
حل تست سال 88 شیمی وعربی |
بررسی اشکالات شیمی وعربی |
16/3/89 |
بررسی کلی دروس (فیزیک وادبیات فارسی ) |
بررسی کلی دروس (فیزیک وادبیات فارسی ) |
17/3/89 |
حل تست سال 82فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی کلی دروس (فیزیک وادبیات فارسی ) |
18/3/89 |
حل تست سال 83 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
19/3/89 |
حل تست سال 84 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
20/3/89 |
حل تست سال 85 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
21/3/89 |
حل تست سال 86 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
22/3/89 |
حل تست سال 87 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
23/3/89 |
حل تست سال 88 فیزیک وادبیات فارسی |
بررسی اشکالات فیزیک وادبیات فارسی |
24/3/89 |
بررسی كلي درس هندسه وگسسته |
بررسی كلي درس هندسه وگسسته |
25/3/89 |
حل تست سال 82زبان وهندسه وگسسته |
بررسی كلي درس زبان انگليسي |
26/3/89 |
حل تست سال 83 زبان وهندسه وگسسته |
بررسی مجدد اشکالات درس زبان وهندسه |
27/3/89 |
حل تست سال 84 زبان وهندسه وگسسته |
بررسی مجدد اشکالات درس زبان وگسسته |
28/3/89 |
حل تست سال 85 زبان وهندسه وگسسته |
بررسی مجدد اشکالات درس زبان وهندسه |
29/3/89 |
حل تست سال 86 زبان وهندسه وگسسته |
بررسی مجدد اشکالات درس زبان وگسسته |
30/3/89 |
حل تست سال 87 زبان وهندسه وگسسته |
بررسی مجدد اشکالات درس زبان وهندسه |
31/4/89 |
حل تست سال 88 زبان وهندسه وگسسته |
بررسی مجدد اشکالات درس زبان وگسسته |
1/4/89 |
جمع بندی و توکل به خدا –مطمئن باشید خداوند با شماست و از تلاش و زحمات خود نتیجه خواهید گرفت دقت كنيد درروزهاي اول تا هشتم خرداد دروس رياضي غير از گسسته و هندسه را مطالعه كنيد. |
دوم تا روز کنکور |
http://saidyan.blogfa.com منبع وبلاگ
سوالات ریاضی عمومی تجربی
براي دريافت فايل پيشنويس فصل اول حسابان اینجا را كليك كنيد.
مي توانيد مهم ترين قضاياي ديفرانسيل (2) را( با اثبات ساده و روان )
از اینحا زير دريافت كنيد.
با تشکر از همکاران گروه ریاضی آذربایجان شرقی
نقاشی می تواند چشمنواز باشد؛
شعر میتواند عواطف را تحريك كند؛
فلسفه میتواند ذهن را قانع و راضی سازد؛
مهندسی میتواند زندگی مادی آدمی را بهبود بخشد؛
اما
« رياضيات همه اين ارزشها را عرضه میكند »
یک با یک برابر نیست!!
صورتش از خشم گلگون بود
و دستانش به زیر پوششی از گرد پنهان بود
ولی آخر کلاسی ها
لواشک بین خود تقسیم می کردند
وان یکی در گوشه ای دیگر جوانان را ورق می زد
برای آن که بی خود های و هو می کرد و با آن شور بی پایان
تساوی های جبری را نشان می داد
خطی خوانا به روی تخته ای کز ظلمتی تاریک
غمگین بود
تساوی را چنین بنوشت:
یک با یک برابر هست
از میان جمع شاگردان یکی برخاست
"همیشه یک نفر باید به پا خیزد"
به آرامی سخن سر داد
تساوی اشتباهی فاحش و محض است!
معلم مات بر جا ماند
و او پرسید:
اگر یک فرد انسان واحد یک بود آیا باز
یک با یک برابر بود؟
سکوت مدهوشی بود و سؤالی سخت
معلم خشمگین فریاد زد:
آری برابر بود
و او با پوزخندی گفت:
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
آن که زور و زر به دامن داشت
بالا بود
و آن که قلبی پاک و دستی فاقد زر داشت
پایین بود
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
آن که صورت نقره گون
چون قرص مه می داشت
بالا بود
وان سیه چرده که می نالید
پایین بود
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
این تساوی زیر و رو می شد
حال می پرسم یک اگر با یک برابر بود
نان و مال مفت خواران
از کجا آماده می گردید؟
یا چه کس دیوار چین ها را بنا می کرد؟
یک اگر با یک برابر بود
پس که پشتش زیر بار فقر خم می شد؟
یا که زیر ضربت شلاق له می گشت؟
یک اگر با یک برابر بود
پس چه کس آزادگان را در قفس می کرد؟
معلم ناله آسا گفت:
بچه ها در جزوه های خویش بنویسید:
یک با یک برابر نیست!
فنون تست زنی
فنون تست زنی، یکی ازمهارتهای لازم دردوران دبیرستان وبه خصوص کنکوراست.تسلط برتستزنی درموفقیت
کنکورتاثیرغیرقابل انکاری دارد.بحث دربارهی مجموعه مهارتهایی که منجربه افزایش توانایی عملکردتستزنی
میشود،بخش چندبعدی خو اهدبود. علیرغم گستردگی موضوع،سعی میکنیم به مواردی بپردازیم که ضروریترهستند.
قسمتی ازتوصیههای این فصل عمومی است وبرای کلیه ی دانشآموزان دبیرستانی وکنکوری در نظرگرفته
شده است.قسمتی ازتوصیهها هم خاصّ دروس به صورت جداگانه و تفکیکی است،این مطالب بیشتربه درد
کنکوریها میخورد.
طراحی وطراحان تستها
باوجودآن که بعضی ازافرادومؤسسات ادعادارندکه روشهایی را ابداع کردهاندتاکنکوریهاحتی بدون حل مساله یاتوجه به صورت مساله وبراساس قوانین احتمالات بتوانندتستهارادرست علامت بزنند،عملاچنین چیزی امکانپذیرنبوده
وادعاهایی ازاین قبیل نوعی فرصت طلبی محسوب میشوند.طراحی سؤالات تست ازیک سری اصول کلی ومشخص تبعیت میکندکه معمولاطراحان تستهاباآنهاآشناهستند.البته این بدان معنی نیست که همه اصول طراحی تست
درسؤالات کنکوررعایت میشودوهمان گونه که هرساله بعدازاتمام کنکورعنوان میگردد
اشکالاتی توسط اهل فن به سؤالات واردمیآید.ازجمله اصولی که درطراحی سؤالات کنکوررعایت میشود درنظرگرفتن سؤالات آسان،متوسط ومشکل درهردرس است درمقابل،یکی ازاشکالات
واردبه طراحی تستهانوع چینش سؤالات است.اصولابایددرهردرس سؤالات ازآسان به
مشکل تنظیم شوند،اما ظاهرا درسؤالات کنکورچنین نظمی وجودنداردومثلاگاهی بعدازسؤالات سخت دیفرانسیل بلافاصله سؤالات سختگسسته آغازمیشودویامانندکنکور سال 81 که سؤالات ادبیات باچندسؤال سخت پی درپی شروع شده بود.
کلید
درطراحی سؤالات کنکوراصول کلی طراحی تست رعایت میشود.بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات دنبال روشهای غیر عادی نباشید.
آمادگی برای هرنوع احتمال
علیرغم نکتهی قبلی،تصورنکنیدکه همه چیزبایدبروفق مرادپیش رود.متاسفانه بسیاردیده شده دانشآموزانی که با آمادگی خوب درسی در جلسهی کنکورحاضرشدهاندبه محض مواجهه باچندسؤال سخت پی درپی،
سررشتهی کارراگم کرده وحتی بقیه راهم نتوانستهاندخوب جواب بدهند.این آمادگی ذهنی رادرخودایجادکنیدکه
ممکن است باهراحتمالی روبه روشوید.امکان دارددرشرایطی که خوب پیش میرویدبه ناگاه به یک،دو،سه ویاچندسؤال سخت برخوردکنید،امکان داردسؤالات یک درس باتستهای مشکل شروع شود، وهرنوع امکان دیگری نیز وجود دارد.درهرحال،شماآمادگی لازم رادرخودایجادکنیدتادستپاچه نشوید
. کلید
خودرابرای مواجهه باهرنوع سؤالی درسرجلسهی کنکورآماده سازید.
تستهای یک ستاره ودوستاره
بیشترمدرسین کنکورتوصیه میکنندوقتی باسؤالات یک درس روبه رومیشویدبدین شیوه عمل کنید:
.اگرجواب سؤال وگزینهی درست را - یک به یک سؤالات رابخوانید.به طورمتوسط خواندن متن هرسؤال حدود 20-15 ثانیه طول میکشد
می دانیدبلافاصله درپرسشنامه(ونه پاسخنامه)علامت بزنیدوسرسؤال بعدی بروید.به سؤالاتی میرسیدکه جواب آنهارانمیدانید .دراینجادوحالت پیش میآید.جواب رانمیدانیدولی میدانیدکه میتوانیدبه نتیجه برسید.درکنارسؤال یک ستاره بزنید.درموردبعضی ازسؤالات هم جواب رااصلا نمیدانیدوحدس میزنیدکه ارزش وقتگذاری ندارد
.درکنار این نوع سؤالات دوستاره بزنید.به همین ترتیب تاپایان سؤالات آن درس پیش
بروید.معمولا درمرحله اول تعدادی ازتستهارابا اطمینان درست علامت زدهایدکه البته درمورددرسهای متفاوت فرق دارد.حال،مرحله دوم را به سؤالات تک ستارهای اختصاص دهید
.دراین مرحله هم تعدادی ازسؤالات راپاسخ خواهیدداد.درمرحله سوم به سؤالات دوستارهای بپردازید.
فنون تستزنی
دردروس تخصصی امکان زیادی وجودداردکه وقتی برای سؤالات دوستارهای باقی نماند.بعداز اتمام این سه مرحله جوابهای صحیح رایک به یک وبادقت به پاسخنامه منتقل کنید.
کلید
سؤالات هردرس رادرسه مرحلهی تستهای باجواب مشخص،یک ستارهای ودوستارهای پاسخ دهید.
جرات گذشتن ازتست
درموردسؤالات دوستارهای صحبت کردیم وگفتیم که دردروس تخصصی حتی این امکان وجودداردکه فرصتی برای پاسخ به آنهاباقی نماند.
برای تعدادزیادی ازدانشآموزان پذیرفتن این نکته که بایدازخیربعضی ازسؤالات بگذرند،سخت است.دانشآموزان بایدعادت کنندکه ازروی بعضی تستهابگذرندواین خودنه تنهانشانهی ضعف نیست بلکه بیانگرمهارت دانش بالای فرداست دانشآموزان بسیارمحدودی وجوددارندکه. هم توانایی وهم فرصت آن راداشتهباشندکه بتوانندبه همهی سؤالات پاسخ دهند.
کلید
بایداین فن جسورانه رابیاموزیدکه ازسربعضی تستهابگذرید.
قدرت ریسک
این سؤال هم برای دانشآموزان پیش میآیدکه اگردرموردگزینههاشک کردند(باتوجه به نمرات منفی تستها)آیاعلامت بزنند؟در مورد هر چهارگزینه مشکل داریدتوصیه میشودازخیرآن سؤال بگذریداگربین سه گزینه شک داشتید
. بازهم توصیه قبلی را به کارببندید.امازمانی که میدانیدحداقل دوگزینه غلط است حتمایکی ازگزینههاراعلامت بزنید
کلید
درتستهایی که درموردگزینهی صحیح شک داریدتنهازمانی ریسک کنیدکه اطمینان داشتهباشیدحداقل دوگزینه غلط است.
خواندن کل اجزاء تست
این نکتهای است که همه درموردآن اتفاق نظردارند،بایدتمام اجزاءوتست رابادقت بخوانید.صورت مساله را باحوصله وتمرکزمطالعه کنید.به همین ترتیب به تک تک گزینههاتوجه کنید.یادتان باشداگرعجله کنیدشایدزمان راذخیره نمایید
ولی به طورحتم،احتمال اشتباه بسیارزیاد خواهدبود.اگربپذیریدکه بایدازبعضی تستهابگذریداین به دقت شماهم خواهدافزود
کلید
قبل ازهرگونه اقدام به پاسخگویی تست،تمام اجزاءآن رابادقت بخوانید.
پیش بینی قبل ازجواب
اگرحوصلهاش راداریدوعجله نمیکنیدسعی نماییدوقتی صورت مساله راخواندیدقبل ازنگاه کردن به گزینهها،جواب راحدس بزنید.این کار سرعت عمل شمارادرپاسخگویی به تستهاافزایش خواهدداد.
حتی درصورتی که حدس شمادرست ازآب درآمدوپاسخ شمابین گزینهها وجود داشت بازهم حتماسایرگزینههارابخوانید
کلید
سعی کنیدقبل ازپاسخ به هرتست،گزینه صحیح راحدس بزنید.
فریب نخورید
به محض خواندن صورت مساله،سراغ راحتترین وسادهترین گزینه نروید.متوجه گزینههای انحرافی باشید.به قول کنکوریها،اگرشمامفهومی خوانده باشیداحتمال انحراف شماکاهش خواهدیافت
.بااین همه بازهم ممکن است به خاطرعدم تمرکز،عجله واشتباه گرفتن سرنخها میباشد
فریب بخوریدو ناخودآگاه به محض دیدن کوچکترین سرنخی ازپاسخ، آن راعلامت بزنید.پس بسیاربسیارمهم است که ازیک طرف تمرکزو دقت راتمرین کنیدوازطرف دیگرباروشهای کنترل اضطراب آشناباشید
تابتوانیدحالت تعادلی خودراحفظ نمایید.
کلید
درجلسهی کنکوردقت کنیددرفضایی قرارنگیریدکه باکوچکترین سرنخهافریب بخورید.
تقسیم زمان
این درست است که بایددرجلسهی کنکورتقسیم زمان داشتهباشیدامابدان معنانیست که برای همهی تستهازمانی یکسان درنظرگرفت.این نکته بسیارظریف وحساس است.اگربرای تستی سه دقیقه وقت صرف کردیدحتماتستی هم وجودخواهدداشت که درظرف 20 ثانیه پاسخ آن رابیابید.بنابراین درموردتقسیم زمان وسواس به خرج ندهید.شمابرای هردرس زمانی رادراختیاردارید،بازاگرپذیرفتهباشیدکه ازسربعضی تستهابگذریداحتمالازمان برای بقیه سؤالات کافی خواهدبود.دربعضی موارد(به خصوص دروس عمومی) امکان استفاده اززمانهای دروس دیگرهم به وجودمیآید.
کلید
درتقسیم زمان برای پاسخگویی به تستها،توجه داشتهباشیدکه زمان برای حل هرتست متفاوت است.
زمانی برای مرور
اگرفرصتی بودزمانی برای مرورتستهاکناربگذاریدولی پاسخهاراعوض نکنید،مگراین که اطمینان حاصل کنیدکه پاسخ اول شماغلط بوده است.هرچه بیشتربه سریک سؤال مرددباشیداحتمال زیادتری داردکه سرگیجه بگیرید
کلید
اگرزمانی برای مرورتستهاباقی ماند،پاسخ راتنهازمانی تغییردهیدکه به غلط بودن اول اطمینان حاصل نمایید.
سرعت عمل
سرعت عمل درتست زنی به عوامل متعددی بستگی دارد.به این که چه قدرمفهومی خوانده باشید(وحفظی کارنکرده باشید)؟چه قدرسرحال وباحوصله باشید؟چه تیپ شخصیتی داشته باشید؟(فردی آرام هستیدیامضطرب)؟چقدرتست زنی راتمرین کرده باشید؟به هرحال،سرعت عمل درتست زنی موضوعی مستقل ازسایررفتارهانیست.فردی که کلاکنداست،فردی که زودمضطرب میشودویاکسی که تقسیم زمان مناسبی ندارد،احتمالادرکلیه فعالیتهایی که نیازمندسرعت عمل وتوانایی مشاهده است مشکل خواهدداشت
. کلید
برای افزایش سرعت عمل درتست زنی چهارعامل مؤثرند:تمرین ورکوردگیری تست زنی،شادابی وسرحال بودن،تمرکزو آرامش،ومطالعهی مفهومی.
دقت درمحاسبات عددی
درهمهی رشتههای کنکوری دروسی وجوددارندکه درآنهاحل مساله ومحاسبات عددی ضرورتی اساسی است.اشتباهات دانشآموزان در محاسبات عددی عمدتا ناشی ازعجله وعدم تمرکزآنهاست که این هم ناشی ازتلاش آنان برای ازدست ندادن زمان است.گفته شد،این عجله غیرازضرروافزایش احتمال اشتباهات،به طورحتم هیچ خیری ندارد.به محاسبات عددی به خصوص دررشتهی ریاضی که مواردآن زیاداست، دقت بیشتری داشته باشید.سعی کنیدبه نحوی درمحاسبات پیش رویدکه همان یک بارمحاسبه،اطمینان شما راحاصل نماید.عجله در محاسبه،شک شماراافزایش داده ومنجربه محاسبات دوباره وسه باره واتلاف وقت خواهدشد
کلید
محاسبات ریاضی رابادقت وتمرکزانجام دهید.
مجموعهی ریاضی
درتستهای ریاضی برای کسب نتیجه بهترساختاری بااین ترتیب توصیه میشود:
مفهوم رابه خاطربسپارید.مواردجامع ومانع راشناسایی کنید.قضایای مربوط به مفهوم موردنظررابه دقت وباتمامی اجزاءبه خاطربسپارید.
مواردمنتج ازاین قضایاراشناسایی کنید.حتیالامکان مواردخاص پیرامونی راشناسایی کنید.
دردروس ریاضی نبایدبه حفظیات اکتفاکرداگرچه لازم است تمام فرمولهارابدانید.درهرمساله،مجهول مساله رادریک طرف ومفروضات رادر طرف مقابل بنویسید.مشکل عمدهی دانشآموزان درریاضی این است که صورت مساله رادرک نمیکنند.اگرمفروضات مساله را تشخیص دهید،میتوانیدبه پاسخ هم برسید.راه حل،درون این مفروضات وجوددارد.دردرس دیفرانسیل مرورنکات کلی مربوط به نمودارها میتوانددرحل مسایل مربوط به بردتابع،اکسترمهای نسبی ومطلق وتغییرات تابع مفیدواقع شود.باتوجه به توزیع سؤالات کنکوردردرس
دیفرانسیل منطقی به نظرمیرسدکه بیشترتمرکزدرفصول سوم به بعدباشد.
کلید
درتستهای ریاضی،یک روش کارمشخص داشتهباشیدتادچارسردرگمی نشوید.
فیزیک
حجم زیاد درس فیزیک وتنوع موضوعات آن ایجاب میکندکه ازقبل:
- تسلط خودرا دربخشهای مختلف آن دقیقاتعیین کرده باشید وبدانید درچه بخش هایی بیشترین آمادگی ودرچه بخشهایی کمترین آمادگی رادارید.هنگام تستزنی درکنکور،ابتداسراغ تستهایی بروید که برای شماراحتترهستند.مثلابخشهای ترمودینامیک (رشته ریاضی فیزیک) فیزیک پیشدانشگاهی 2(رشتههای علوم تجربی وریاضی فیزیک) بخش نوربه طورکامل،حرکت نوسانی ساده وموج،گرماوتعادل
گرمایی رامیتوان به طورنسبی سادهترازیخشهای دیگر درنظرگرفت.
- دقّت لازم درتشخیص مفاهیم نزدیک به هم درصورت مساله ازاهمیت بسیاری برخورداراست.مثلاکمیتهایی ازقبیل جابجایی و مسافت،شتاب متوسط وشتاب لحظهای،بازه زمانی ولحظه،کارمحیط روی دستگاه وکاردستگاه روی محیط،توان مفیدوتوان تلف شده …ازمفاهیمی هستندکه اغلب به علت کم دقتی،برداشت اشتباهی ازآن ها میشودوطراحان تست نیزپاسخی معادل اشتباه صورت گرفته رادرگزینهها قرار میدهند.
- محاسبات عددی یکی ازمشکل سازترین موارداست.اغلب مفاهیم فیریکی رابه خوبی تشخیص میدهیدولی درانجام محاسبات عددی اشتباهاتی صورت میگیردکه یکی ازشایعترین اشتباهات دانشپژوهان است.
- توجه دقیق به تبدیل واحدهاواین که درچه شرایطی نیازی به تبدیل واحدنمیباشد.
- دروس داده شده وجزوات اساتیدباید به گونهای مطالعه شوندکه بتوانید هرزمان به طوردقیق،کامل وسریع هربخشی ازآن راکه خواستید بگوییدوبنویسید.دراین صورت مفاهیم درسی درذهن شماملکهسازی به معنای واقعی میشوند.آنوقت است که سرعت عمل رابادقّت عمل، کسب کردهاید.
- پس ازفراگیری جزوات درسی به همراه مسائل تشریحی وتستی مرتبط با هرموضوع،تدریجاتستهای کنکورسراسری را ابتدا بدون تعیین زمان ولی پس ازمدتی باتعیین وقت بزنید.تستهارا آگاهانه وباتوجه به مفاهیم یادگیری شده بزنیدوبدانید سرعت عمل بایدتاجایی باشدکه دقت عمل رامخدوش نسازد.
- زدن تستهای مرتبط به تعدادزیادوبه طورآگاهانه بالاخره منجربه سرعت عمل نیزمیشود.
- درماههای اردیبهشت وخرداد،تستهای آزمون های کنکور پنج سال کذشته ابه طورجامع بزنیدو درصد خودرا دردرس فیزیک تعیین کرده،طوری عمل نماییدکه به هیچ وجه اشتباه هرآزمون رادرآزمون بعدی تکرارنکنید.
کلید
دردرس فیزیک ضمن مطالعه مفهومی وتقویت بنیه ریاضی،به طورکیفی تستهایی درسطوح ساده،متوسط وسخت زده و مراقب مفاهیم نزدیک به هم باشید.
شیمی
توزیع تستهای شیمی به طورمساوی بین کتابهای شیمی 2،شیمی 3،شیمی پیشدانشگاهی 1وشیمی وپیشدانشگاهی 2صورت میگیرد.
تنهاحدود 10 درصدازکل تستها مربوط به مسایل می باشدوبقیه مطالب توصیفی هستند،لذا درصورت ضیق وقت به هنگام تست زنی وقت مطالعه مسایل رابه زمانی موکول کنیدکه همه مطالب توصیفی را مطالعه کردهباشید.درفرصت وموقعیت روزهای پایانی کنکوربهترین روش76 میباشدو استفاده ازتستهای طبقه بندی توصیه نمیشود.بادرنظرگرفتن این که - تست زدن،حل تستهای دورهای کنکورهای ساده شیمی آخرین درس درمجموعهی تستهای اختصاصی دفترچهی سوالات است،دانشآموزان به دلیل اختصاص وقت به تستهای دروس 81 قبلی،درموردشیمی دچارکمبودوقت میشوند.زمانی که تستها دروس تخصصی دیگرراعلامت میزنید،به زمان باقی مانده برای شیمی هم
توجه داشتهباشید.
کلید
درتستهای شیمی به نحوهی توزیع سؤالات وهمچنین دراولویت قراردادن پاسخگویی به تستهای توصیفی توجه نمایید.
زیست شناسی
به دلیل تنوع زیادمنابع وکتب تستهای زیست شناسی،مراجعه به تستهای کنکورهای سالهای قبل به عنوان بهترین منبع،بیشترتوصیه میشود.پیشنهادمیشود درروزهای پایانی برای ایجادآمادگی بیشترازمبحث درس زیست،حدود 40 تست تمرین ومرورگردد.شواهد نشان میدهدکه فقط 7درصدازدانشآموزان تستهای زیست شناسی رابالای 50 درصدمیزنندازدوجنبه میتوان به این مشکل نگاه کرد
اول آنکه دانشآموزان سوادکافی نداشتهباشند.اما این دلیل چندان قابل استنادنیست.نکتهی دوم وعامل اصلی ضعف دانشآموزان در پاسخگویی به تستهای زیست شناسی،عدم درک سؤالات وعجله درپاسخ دادن است.هرسؤال نکات کلیدی داردکه باخوب فهمیدن سؤال قابل دستیابی است.برای هرسؤال زیست شناسی 45 ثانیه زمان وجودداردوازاین زمان میتوان 15 ثانیه رابه خوب خواندن سؤال، 15 ثانیه رابه خواندن گزینههاو 15 ثانیه رابه پاسخ دادن وپرکردن پاسخنامه اختصاص داد.البته بیان این نکته صرفابرای ایجادیک الگووتصویرذهنی است نه اینکه واقعابرای هرتست زمان بگیرید!
کلید
درتستهای زیست شناسی،دقت برروی درک وفهم سؤالات اهمیت بیشتری دارد.
زیان انگلیسی
تستهای درس زبان آخرین سری ازسؤالات دردفترچهی عمومی میباشند 50 یا 60 درصدازدانشآموزانی که نتوانستهاندتستهای زبان رابزنند استدلالشان اینست که زمان کم آوردهاند.چرا؟دلیل این امراختصاص زمان بیشتربه تستهای دروس ماقبل است.توقف زیاددرتستهای قبلی که معمولا هم غلط ازآب درمیآیندموجب ضررجدی درتستهای زبان میشود،درحالی که،اگردقت مناسب برای آن صرف گرددو احتمالا تستهای صحیح بیشتری راعلامت خواهیدزد.بنابراین بسیارمهم است که مجموعه سؤالات دفترچه عمومی را با هم ببینیدیعنی تستهای
یک ستاره ودوستاره ازابتداسؤالات عمومی شروع کنیدوتاانتهای سؤالات که تستهای زبان هستندپیش برویدوبعد برای تستهای یک ستاره ودوستاره وقت بگذارید.درزبان،تستهایی راکه سالهای قبل زیادتکرارشدهاندبانظردبیران مشخص کرده وتمرین کنید
کلید
درتستهای زبان انگلیسی،زمان راهماهنگ بازمان دروس عمومی دیگردرنظربگیرید.
معارف
باعنایت به فرّاربودن مفاهیم بخصوص اسامی،مباحث سنتهای الهی،فلسفه،تاریخ واحکام،لازم است درس معارف دریک فرصت کوتاه مرور شود.روایات مخصوصا آیات بایدبادقت خوانده شودچراکه قابلیت طراحی تست درموردآنهازیاداست.بایدبدانیدهرآیه درچه زمینهای است و اشاره به کدام مطلب دارد
-.یک دانش آموزمسلط میتواندتستهای معارف رادرزمان 8-10دقیقهای پاسخ داده ودرزمان صرفه جویی کند
کلید
درتستهای معارف،امکان سرعتعمل،بیشتراست.
ادبیات
علیرغم آن که درس ادبیات ارتباط بازبان مادری دانشآموزان دارداماموردسهلانگاری بیشتری قرارمیگیرد.ازکنکور 81 که سؤالات به نسبت سختترشدهاست توقع میروددانشآموزان این درس راجدیتربگیرندعلاوه برآن کتاب زبان فارسی که ازسال سوم آن درکنکورسؤال میآیدبه اندازهی کفایت تدریس نمیشودواکثردانشآموزان دراین درس مشکل دارند.باعنایت به این که 5سؤال ازاین کتاب طرح میشود
لازم است دانشآموزان ضعفهای خودرادرآن جبران نمایند.تسلط برکلیه مطالب ادبیات حتی هم سنگ دبیر،برای کسب نتیجه مطلوب ضرورت دارد.دانشآموزان دربخش دریافت پیامهای اصلی مطالب نیزمشکل دارند.درقرابتهای معنایی توصیه میشودابتداخودعبارت یابیت رامطالعه نموده وسپس درذهن خودتان معنی کنید.بعدمعنی رادرذهن ساده نماییدتا حدی که چکیده ودرون مایه اصلی موضوع کشف شود.
سؤالات اولین دفترچه عمومی،تستهای ادبیات هستندولذاتقسیم زمان مناسب دراین درس مهم است
کلید
تستهای ادبیات راجدی بگیریدوبه حفظیات اتکا نکنید.
عربی
دررابطه باترجمه به فعل وزمان فعل توجه شودودرمواردمشابه کلمات سادهای مانندضمائریامفردوجمع بودن کلمات مدنظرقرارگیرد.دردرک مطلب،دقت درمفهوم کلی مطالب مهم است.یادتان باشدکه سؤالات مطرحه خارج ازمفاهیم درک مطلب نخواهدبود.سؤالهای تجزیه و ترکیب ازبخش درک مطلب،ازانتهاپاسخ دادهشوندیعنی ابتدابه ترتیب توجه شودوبعدمواردتجزیه.شناخت نقش مثل تمیز،حال وجامدومشتق بودن کلمه دقت گردد.دررابطه باتمیزعددوحرکتگذاری جملات داده شده به اسمهای غیرمنصرف دقت بیشتری شود
کلید
درتستهای عربی،برای کسب مهارت بیشتر،هیچ فنی به اندازهی آمادگیهای قبلی نقش ندارد.
نتیج هگیری:
-1 درطراحی سؤالات کنکوراصول کلی طراحی تست رعایت میشود.بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات دنبال روشهای
غیرعادی نباشید.
-2 خودرابرای مواجهه باهرنوع سؤالی درسرجلسهی کنکورآماده سازید.
-3 سؤالات هردرس رادرسه مرحلهی تستهای باجواب مشخص،یک ستارهای ودوستارهای پاسخ دهید.
-4 بایداین فن جسورانه رابیاموزیدکه ازسربعضی تستهابگذرید.
-5 درتستهایی که درموردگزینهی صحیح شک داریدتنهازمانی ریسک کنیدکه اطمینان داشتهباشیدحداقل دوگزینه غلط است.
-6 قبل ازهرگونه اقدام به پاسخگویی تست،تمام اجزاءآن رابادقت بخوانید.
-7 سعی کنیدقبل ازپاسخ به هرتست،گزینه صحیح راحدس بزنید.
-8 درجلسهی کنکوردقت کنیددرفضایی قرارنگیریدکه باکوچکترین سرنخهافریب بخورید.
-9 درتقسیم زمان برای پاسخگویی به تستها،توجه داشتهباشیدکه زمان برای حل هرتست متفاوت است.
-10 اگرزمانی برای مرورتستهاباقی ماند،پاسخ راتنهازمانی تغییردهیدکه به غلط بودن اول اطمینان حاصل نمایید.
-11 برای افزایش سرعت عمل درتست زنی چهارعوامل مؤثرند:تمرین و رکوردگیری تست زنی،شادابی وسرحال بودن، تمرکزوآرامش ومطالعهی مفهومی.
-12 محاسبات ریاضی رابادقت وتمرکزانجام دهید.
-13 درتستهای ریاضی،یک روش کارمشخص داشتهباشیدتادچارسردرگمی نشوید.
-14 دردرس فیزیک ضمن مطالعه مفهومی وتقویت بنیه ریاضی،به طورکیفی تستهایی درسطوح ساده،متوسط وسخت زده و مراقب مفاهیم نزدیک به هم باشید.
-15 درتستهای شیمی به نحوهی توزیع سؤالات وهمچنین دراولویت قراردادن پاسخگویی به تستهای توصیفی توجه نمایید.
-16 درتستهای زیست شناسی،دقت برروی درک وفهم سؤالات اهمیت بیشتری دارد.
-17 درتستهای زبان انگلیسی،زمان راهماهنگ بازمان دروس عمومی دیگردرنظربگیرید.
-18 درتستهای معارف،امکان سرعت عمل،بیشتراست.
-19 تستهای ادبیات راجدی بگیریدوبه حفظیات اتکانکنید.
-20 درتستهای عربی،برای کسب مهارت بیشتر،هیچ فنی به اندازهی آمادگیهای قبلی نقش ندارد.__
منبع
http://www.mynewschool.com
نرم افزار گراف و ریاضی
از اینجا می توانید نرم افزار را دانلود نمایید